tirsdag 11. november 2014

Digitale verktøy motiverer

Mange elever sliter med å holde motivasjonen oppe under skolegangen. Flere studier har satt lys på hvordan det norske skolesystemet har vært tilpasset kun deler av elevgruppen. Denne problematikken kommer tydeig frem ved videregående skoler, hvor frafallet av elever har vokst.

Barn og unge opplever mestring og økt motivasjon når de tar i bruk digitale medier i skolearbeidet. Derfor er digitale verktøy i skolen et godt utgangspunkt for læring. Det ligger et stort potensiale i det å ta i bruk digitale verktøy for å skape varierte, praktiske og motiverende undervisningsopplegg hvor alle elevene kan delta. Under tilpasset opplæring så er ordet variasjon nøkkelen til gode læringssituasjoner. Det å ta i bruk ulike virkemidler for å skape tekster åpner opp og gjør det mulig å har en større valgfrihet når det kommer til læringsarbeidet. I kunnskapsløftet er digitale ferdigheter integrert i kompetansemålene. Dermed har læreren et hav av muligheter når det kommer til å ta i bruk digitale verktøy i undervisningen. Det kan være i form av å skrive et multimodal tekst, lage en ordsky eller å lage en quiz ved bruk av kahoot. Det finnes utallige muligheter og det er opp til læreren å se fordelene i å kunne ta i bruk varierte former for digital undervisning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar