fredag 14. november 2014

Blogg som verktøy for læring

Bildet er hentet her
Hele dette semesteret så har vi brukt blogg som et verktøy for læring og refleksjon. Kriteriet for bloggen har vært at det skal være faglig og relevant i forhold til digitalt bruk i skolen og norskfaget. Loggskriving eller liknende metoder har lenge vært kjent for en godt metode for å reflektere og skrive ned det man har lært, noe som igjen fører til at man har større muligheter for å lagre kunnskapen. Denne fordelen finner jeg også igjen i det å skrive blogg. Vi bir nødt til å selv reflektere rundt det fagområdet vi studerer, og vi må selv gjøre oss opp tanker rundt vår egen forståelse av det. Samtidig kan blogg være et nytteverktøy innenfor flere andre områder, for eksempel ved at man får sett nærmere på publiseringslover, nettvett og publiseringsvett. Alle områder som er høyaktuelle i samfunnet i dag, og som man gang på gang ser at både barn og voksne har vist manglende kompetanse innenfor.

Personlig så syntes jeg det har vært utfordrende å blogge. Å finne bestemte tema innenfor dette fagområdet har vært vanskelig, og spesielt om man skal unngå å føle at det man skriver bare er "plagiat" av en av medstudentene sine blogginnlegg. Jeg har kjent på hvor umotiverende det kan være å skrive om ting man kanskje ikke har en stor egeninteresse for, og da kan det føles vanskelig å få publisert noe av verdi. Og det ender fort opp med at man leverer et produkt man ikke er fornøyd eller stolt av. Derfor tror jeg at det er viktig at man lar elevene skrive blogg om noe som er innenfor deres interesseområde. Særlig siden det man skriver blir publisert og lagt tilgjengelig til en stor lesergruppe.   Det kan fort føles ubehagelig for den som publiserer om man ikke er fornøyd med det man har publisert. Engasjement er stikkordet her. Man må sørge for at man har elever som er engasjert innenfor det man skriver om, og ikke føler at dette er noe som er trykt ned over hodet på dem.

Blogg kan være et fantastisk godt verktøt for refleksjon og innlæring av kunnskap, men det kan like fort bli et verktøy som skaper frustrasjon og virker demotiverende. Men det skal ikke mye til før man får ut et positive potensialet i det, man må bare passe på hvordan man tilnærmer seg det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar