fredag 14. november 2014

Bildefortelling

Et av områdene vi har jobbet med er digital bildefortelling. En digital bildefortelling er et multimodalt produkt hvor bilde og/eller tekst/stemme/musikk settes sammen i en sammenheng hvor de skaper en forståelse sammen. Bildefortellinger er et bredt område som man kan bruke på uendelig mange måter. Dette kan være en fin metode for å legge frem arbeid, både for lærer og elever. For eksempel kan man som lærer innlede til et tema ved å lage et bildefortelling med informasjon, noe som kan være mer spennende å følge med på enn å kun sitte å lytte. 

Vi jobbet selv med en digital fortelling nylig. Dette er noe jeg har gjort ved et par anledninger tidligere på universitetet, så jeg hadde med meg erfaringer fra det fra tidligere. Jeg har jobbet med både iMovie, MovieMaker og PhotoStory når jeg har jobbet med dette, men denne gangen valgte jeg PhotoStory igjen. Programmet er enkelt å bruke og det er forholsvis selvinstruerende. Det kan være utfordrende å lage noe så personlig som en slik fortelling, særlig om man legger ved egen stemme. Så dette kjente jeg selv på under jobbingen. Dermed ble sluttresultatet mitt  så som så. Og det var nok et resultat av lite tid og manglende motivasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar