torsdag 2. oktober 2014

IKT i lærerutdanningen.

IKT i skolen har kommet for å bli. Og for å kunne bruke IKT på en god og læringsrik måte må læreren selv ha en viss kompetanse innenfor feltet. Blant lærere som allerede er ute i skolene er det tilgjengelig kurs og opplæring, om skolen velger å benytte seg av det. Men for oss som enda er i utdanning, bortsett fra oss som har IKT når, så er det lite fokus på kompetanse innenfor feltet. Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanningen viser til at mye av undervisningen ved norske lærerskoler bruker IKT som hjelpemiddel i undervisningen, men undervisningen gjennomføres oftest på tradisjonelle måter. En projektor blir et supplement for krittavlen, men det ender der. Samtidig viser det seg at kravene i dagens læreplan når det kommer til IKT står ikke i stil med den kompetansen lærere rundt omkring sitter inne med, når det kommer til IKT. Når man ser til dagens utvikling så er det viktigere enn noen gang å utdanne lærere med godt IKT-kompetanse. Og her er det de ulike lærerutdanningene som har hovedansvaret. Selv har jeg erfart at det er ikke alltid mine kunnskaper innenfor IKT har vært gode nok for å kunne gjennomføre variert og god undervisning med IKT som hjelpemiddel. Nå er vi noen av de heldige som kan få bygd opp en god kompetanse innenfor feltet, men jeg mener fokus på IKT i lærerutdanningen burde ha en større plass enn det har pr. dags dato.

1 kommentar:

  1. God refleksjon om mangel på IKT-kompetanse integrert i lærerutdanninga. Den beskrivelsen du gir av situasjonen er dokumentert.

    SvarSlett