torsdag 2. oktober 2014

Hut deg ut!

Læreplanmål, kartlegging, rapportskriving, prøver og samtaler med alt og alle. Jobben som lærer har med årene blitt enda mer omfattende og krevende. Det er lett at man blir tung i hodet av mindre. Derfor tenker jeg det er viktig å variere arbeidsdagen sin mest mulig, ikke bare i forhold til elevene, men også for læreren selv. Og ingen steder er vel bedre å lufte tankene enn utendørs?

Uteskole er opplæring som foregår utenfor klasserommet, i skogen, fjæra eller andre steder i nærområdet. Filosofien er at man skal kunne lære alle fag på alternative læringsarenaer. Og norskfaget vil absolutt være et aktuelt fag å ta med seg ut. Å lære i praktiske sammenhenger kan være fordelaktig for barn. Under praksis i fjor gjennomførte studentgruppen min et undervisningsopplegg hvor vi fokuserte på tidlig bokstavinnlæring. Blant annet hadde vi en post hvor en av elevene skulle forme bokstaver med kroppen til medelever. Her kan elevene både bruke den visuelle sansen samt fysisk føle og gjøre bevegelser som er med på å skape læring. Hos noen elever sitter hukommelsen i musklene, og de lærer bedre av fysisk aktivitet. Gjennom at elevene får utløp for bevegelsesenergien og den praktiske sansen sin så kan man sette dem i posisjoner hvor de kan lære på tross av forskjellig forkunnskap og ulike utgangspunkt. Har du lyst til å lese mer om uteskole og læring i praktiske situasjoner så anbefaler jeg bøkene til A. Jordet.


2 kommentarer:

  1. Informativt og godt om uteskole og hvordan lære mer om det konseptet. I norsk2-bloggene er det flere gode eksempler på ute-norsk.

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig, så enig! Vi trenger mer uteskole og så kan vi heller bruke et kvarter på å reflektere over hva man har lært inne på bloggen etter at man har vært ute å erfart læringen! :)

    SvarSlett